13.12.2014 l Sala Gotycka l Wrocław
start: 18:00 / wjazd: 45/55 zł / www.industrialart.eu
/link FB/
18:00 CZARNY LATAWIEC / 19:00 STARA RZEKA / 20:00 KSIĘŻYC / 21:30 TARWATER / 23:00 DVA / 00:00 FUKA LATA
W muzyce naszych czasów można zauważyć kilka ścierających się, przeciwstawnych tendencji. Część muzyków stara się podążać ścieżką radykalnej awangardy, wciąż próbując stworzyć coś zupełnie nowego, co nie miało w historii sztuki dźwięku żadnego precedensu. Inni twórcy z kolei egzorcyzmują, przywołują i wskrzeszają konwencje, które wielu uznało już za martwe lub zupełnie nieaktualne. Są też tacy, dla których wyzwaniem jest dopasowanie się do ściśle wykrystalizowanych stylistyk i odrzucają jakiekolwiek poszukiwania i eksperymenty, stawiając na gatunkowy puryzm.
W opozycji do nich stoją ci, którzy decydują się na skrajny synkretyzm, widząc przyszłość muzyki przede wszystkim w łączeniu rozmaitych, często sprzecznych i nigdy wcześniej nie kojarzonych ze sobą stylistyk. Ale obok wszystkich tych wymienionych grup istnieje też jeszcze jedna odmiana muzyków, których twórczość wydaje się być wypadkową tych czterech ścieżek.
Odnajdują się oni w awangardzie, ale jednocześnie podstawą ich muzyki jest tradycja, mają szacunek dla przejrzystości i solidności struktur gatunkowych, ale w tym samym czasie chcą poszerzać ich granice, eksperymentując na ich gruncie i wplatając do nich rozmaite dźwiękowe formy i tendencje. I właśnie dla prezentacji takiej muzyki – w której równą wagę ma zarówno przeszłość i przyszłość, tradycja i nowoczesność, gatunkowe reguły i eksperyment – został powołany do życia festiwal Energia Dźwięku, którego ósma już edycja odbędzie się we Wrocławiu 13 grudnia tego roku.
Odnajdują się oni w awangardzie, ale jednocześnie podstawą ich muzyki jest tradycja, mają szacunek dla przejrzystości i solidności struktur gatunkowych, ale w tym samym czasie chcą poszerzać ich granice, eksperymentując na ich gruncie i wplatając do nich rozmaite dźwiękowe formy i tendencje. I właśnie dla prezentacji takiej muzyki – w której równą wagę ma zarówno przeszłość i przyszłość, tradycja i nowoczesność, gatunkowe reguły i eksperyment – został powołany do życia festiwal Energia Dźwięku, którego ósma już edycja odbędzie się we Wrocławiu 13 grudnia tego roku.
Na festiwalu wystąpi legendarna formacja Księżyc, jeden z najbardziej znanych zespołów z wpływowej, od lat kształtującej niebanalny gust muzyczny wytwórni OBUH. Ich oniryczna muzyka, oparta przede wszystkim na etnicznych brzmieniach, ludowych pieśniach i klasycznych instrumentach dętych i klawiszowych, jest pełna ezoterycznej psychodelii i współczesnego dźwiękowego minimalizmu. Również dźwiękowe poszukiwania Kuby Ziołka, który pojawi się ze swoim jednoosobowym projektem Stara Rzeka, mają swój początek w muzyce etnicznej, jednak nasycone są przeróżnymi, często zaskakującymi elementami – odnaleźć tu można ślady krautrocka, neofolku, noise czy black metalu.
Na festiwalowej scenie będzie można zobaczyć także duo Tarwater, jedną z najbardziej wpływowych niemieckich grup ostatnich dwóch dekad, której muzykę w uproszczeniu zwykło się szufladkować jako post-rock, jednak ich kompozycje, oparte przede wszystkim na elektronicznym brzmieniu i minimalistycznym feelingu, są bardzo dalekie od tradycji tej estetyki. Również muzyka polskiego duetu Fuka Lata i jego siostrzanego projektu Non-Human Persons daleka jest od stylistycznej jednoznaczności – jest w niej miejsce na pełne melancholii techno, synthowe brzmienia skrzyżowane z plemienną rytmiką, a całość tworzy hipnotyczny amalgamat house, dronów i space rocka. Ciężko też w prosty sposób określić dźwięki czeskiej grupy Dva, której muzycy określają swoje utwory jako „nieistniejący folk nieistniejących narodów” - to szalona mieszanka przeróżnych estetyk, w której równoprawne znaczenie mają etniczne naleciałości, zabawkowe instrumenty czy dubstepowy wooble bass.
Program Energii Dźwięku dopełnia Czarny Latawiec, który w swoich elektronicznych, hiper-nowoczesnych brzmieniowo kompozycjach oddaje hołd ponadczasowości tradycyjnych afrykańskich rytmów.
Energia Dźwięku to spotkanie, podczas którego szaman dogada się z cybernetykiem, zagorzały awangardzista z muzycznym konserwatystą, komputerowy programista z rzemieślnikiem wytwarzającym tradycyjne instrumenty oraz amator muzyki etnicznej z fanami techno, rocka i industrialu.
Rafał Jęczmyk