by Karolina Pietrzyk |
17.01.2015 l Galeria na Czystej l Wrocław
start: 20:00 / wstęp: 10 zł
/link FB/
Partyturę utworu 2005¹ Manfreda Werdera stanowi następująca formuła: „miejsce, czas, (dźwięki)”. Można powiedzieć, że szwajcarski kompozytor poprzez krótką instrukcję dla wykonawcy wskazuje szeroki zakres problemów, którymi od lat zajmują się twórcy muzyki eksperymentalnej (wraz z nadrzędnym pytaniem o jej status ontologiczny). Pozwala to spojrzeć na tę kompozycję, jak na kolejny z manifestów, czy też rodzaj postulatu (refleks słynnego 4’33” Johna Cage’a).
miejsce, czas, (dźwięki) to seria koncertów poświęconych różnym sposobom funkcjonowania dźwięku w czasie i przestrzeni, modalnościom ciszy, performatywnym aspektom muzyki oraz niestandardowym rodzajom notacji muzycznej. Głównym ich celem jest jednak próba zmiany przyzwyczajeń percepcyjnych publiczności. Przygotowane działania będą zatem zorientowane na szczegół i pogłębione, wielopłaszczyznowe słuchanie, co ma pomóc w obalaniu wszelkich nabytych automatyzmów oraz zaszczepieniu w odbiorcach sympatii do tego co nowe i wymykające się kategoryzacji.
Cały cykl jest wyraźnym nawiązaniem do tradycji eksperymentu wyznaczonej przez Johna Cage’a i innych twórców ze szkoły nowojorskiej (Morton Feldman, Christian Wolff, Earle Brown), grupę Fluxus (George Brecht, Philip Corner, La Monte Young, Takehisa Kosugi), Alvina Luciera, Corneliusa Cardew czy Pauline Oliveros – tradycji nieustannie rozwijanej w interesujący sposób, a przy tym paralelnej do przemian w sztukach wizualnych.
::: Program:
Manfred Werder, stück 2004⁴ (für 2 instrumente)
Héctor Rey / Piotr Tkacz, Utwór improwizowany
Manfred Werder, stück 2004⁴ (für 2 instrumente)
Héctor Rey / Piotr Tkacz, Utwór improwizowany
::: HÉCTOR REY
::: PIOTR TKACZ (1985, Poznań) - improwizator, didżej, krytyk, organizator. Gra przede wszystkim na gramofonie przy użyciu przedmiotów, czasem stosując tylko przedmioty, codziennego (nie)użytku, a zdarza mu się też wykorzystywać winyle.
Współtworzy następujące grupy / projekty / zespoły: Kurort (2008) z Pawłem Bukowskim (gitara basowa) i Patrykiem Lichotą (saksofon z preparacjami). W tym samy roku rozpoczął działalność Revue svazu českých architektů z Hubertem Wińczykiem (generator fal sinusoidalnych). Z Mikołajem Tkaczem tworzy dwa duety, Radioda oraz Tkacze (2013). Stupor z Patrykiem Lichotą (saksofon z preparacjami) i Fryderykiem Liskiem (komputer), Lata z Maciejem Maciągowskim (syntezator analogowy), Ryzykowna wyprawa batyskafem (2013) z Patrykiem Daszkiewiczem (elektronika, taśmy) i Patrykiem Lichotą (saksofon z preparacjami) oraz Tirips (2013-2014) z Aleksandrą Grünholz (laptop). Jest otwarty na nowe spotkania improwizacyjne, wykonuje także partytury tekstowe i graficzne. Nagrywał m.in. z Alice Hui-Sheng Chang, Hermanem Müntzingiem, Pascalem Battusem i Seijim Morimoto.
Razem z Patrykiem Lichotą współprowadzi Audiosferę w Radiu Afera. Współorganizuje festiwal FRIV, a także wiele koncertów, pokazy filmowe, pogadanki, spotkania itp itd. Jako DJ 2 Lewe Ręce swój brak umiejętności prezentował w Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu, Toruniu, Lublinie, Oslo, Ostrawie, Pradze i chciałby jeszcze gdzieś.
Baskijski improwizator, kompozytor i rzeźbiarz. Jako głównego instrumentu używa miksera audio - nie wprowadzając jednak sygnałów zewnętrznych, a tylko wykorzystując sprzężenia zwrotne urządzenia (tzw. no-input mixer). Występuje solo i w większych składach. Do grona jego stałych współpracowników należą: Miguel A. García, Rishin Singh, Lali Barrière, Tomás Gris, Jorge Núñez, Rolando Hernández. Okazjonalnie występował też z takimi twórcami jak Seijiro Murayama, Ilia Belorukov, Xavier Lopez, Daichi Yoshikawa, Patryk Lichota, Konrad Chyl, Hubert Wińczyk, Lauri Hyvärinen, Alexander Markvart, Oier Iruretagoiena.
Oprócz uczestnictwa w projektach muzycznych opartych na improwizacji, Rey zajmuje się też wykonywaniem komponowanej muzyki eksperymentalnej (m.in. utworów Billa Dietza i Antoine’a Beugera). Swoje własne nagrania publikował nakładem wytwórni Mantricum, Doministiku, Desetxea i Obs. Jest założycielem labelu Nueni Recs.
Prace plastyczne prezentował na wystawach indywidualnych i zbiorowych w USA, Finlandii i Hiszpanii. Był stypendystą wielu uczelni, choćby Uniwerystetu Aalto w Helsinkach, a także rezydentem w instytucjach sztuki, np. School of Visual Arts w Nowym Jorku.
::: PIOTR TKACZ (1985, Poznań) - improwizator, didżej, krytyk, organizator. Gra przede wszystkim na gramofonie przy użyciu przedmiotów, czasem stosując tylko przedmioty, codziennego (nie)użytku, a zdarza mu się też wykorzystywać winyle.
Współtworzy następujące grupy / projekty / zespoły: Kurort (2008) z Pawłem Bukowskim (gitara basowa) i Patrykiem Lichotą (saksofon z preparacjami). W tym samy roku rozpoczął działalność Revue svazu českých architektů z Hubertem Wińczykiem (generator fal sinusoidalnych). Z Mikołajem Tkaczem tworzy dwa duety, Radioda oraz Tkacze (2013). Stupor z Patrykiem Lichotą (saksofon z preparacjami) i Fryderykiem Liskiem (komputer), Lata z Maciejem Maciągowskim (syntezator analogowy), Ryzykowna wyprawa batyskafem (2013) z Patrykiem Daszkiewiczem (elektronika, taśmy) i Patrykiem Lichotą (saksofon z preparacjami) oraz Tirips (2013-2014) z Aleksandrą Grünholz (laptop). Jest otwarty na nowe spotkania improwizacyjne, wykonuje także partytury tekstowe i graficzne. Nagrywał m.in. z Alice Hui-Sheng Chang, Hermanem Müntzingiem, Pascalem Battusem i Seijim Morimoto.
Razem z Patrykiem Lichotą współprowadzi Audiosferę w Radiu Afera. Współorganizuje festiwal FRIV, a także wiele koncertów, pokazy filmowe, pogadanki, spotkania itp itd. Jako DJ 2 Lewe Ręce swój brak umiejętności prezentował w Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu, Toruniu, Lublinie, Oslo, Ostrawie, Pradze i chciałby jeszcze gdzieś.
Teksty krytyczne publikował m.in. w Glissando, M/I, Czasie Kultury, Dwutygodniku, Muzykotece Szkolnej i Nowamuzyka.pl. Prowadzi stronę poświęconą Literaturze na Świecie oraz Teksty Trzecie, gdzie uwalnia różne ciekawe artykuły. Od kwietnia 2013 współprowadzi tumblr czyni.