by Krzysztof Białowicz
FESTIWAL
26-28.02.2015 l Toruń l www.cocart.pl
Klub NRD l CSW Toruń



CoCArt 7

MUSIC FESTIVAL

CoCArt Music Festival to wielka uczta dla fanów szeroko rozumianej muzyki awangardowej. Już siódmy raz w toruńskim CSW zagrają artyści z różnych zakątków świata uprawiający muzykę elektroakustyczną, eksperymentalną, postindustrialną i improwizowaną. Festiwal rozpocznie się 26 lutego w Klubie NRD - koncertami kilku polskich artystów tworzących muzykę elektroniczną. Dwa główne dni festiwalowe realizowane będą tradycyjnie w budynku toruńskiego CSW - w sali kolumnowej czyli tzw. "kościele". To niezwykłe miejsce oraz wnikliwy dobór artystów sprawią, że festiwal będzie naprawdę wielkim świętem współczesnej muzyki.

Główne koncerty festiwalowe odbędą się w dniach 27 i 28 lutego w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu, ul. Wały gen. Sikorskiego 13. Na imprezy towarzyszące zapraszamy do Klubu NDRul. Browarna 6.


▨ 25.02.2015 (środa)

::: IMPREZA TOWARZYSZĄCA - Klub NRD - godz. 20.00 / bilet: 5 zł. 

Premiera toruńskiego mikrolabelu kasetowo/internetowego ZŁE LITERY
Złe Litery to nowy mikrolabel na polskiej scenie muzycznej. Otwarty na wykonawców z całej Polski, jest jednocześnie ściśle związany z Toruniem, i jego atmosferą. Zorientowany na muzykę gitarową, noise'ową, ale też liryczną, elektroniczną, eksperymentalną i, po prostu, niejednorodną. Złe Litery to też sposób działania, tekst, design i krytyczne spojrzenie na otaczającą nas materię wyrazu muzycznego.
W ramach 7. Festiwalu CoCArt, w klubie NRD w Toruniu, z przyjemnością zaprezentujemy zawartość pierwszych trzech wydawnictw Złych Liter, wykonaną na żywo.

20:00 - Odczyt Dźwięku: ZLEnsemble / Paweł Tański
21:15 - Święto Zmarłych
22:30 - Przed Państwem Rara


▨ 26.02.2015 (czwartek)

::: KONCERTY FESTIWALOWE Klub NRD - godz. 20.00 / bilet: 5 zł

 DUY GEBORD (PL)
Jednoosobowy projekt muzyczny pozbawiony stylistycznych wytycznych. Eksperymentalna elektronika, groovebox, mikser, gitary, kostki, klawisze, idiofony, field recording, glitche, found sounds, konwersja audio, eksperymenty na plikach, no input.
Pod pseudonimem Duy Gebord kryje się kulturoznawca, realizator dźwięku i radiowiec Radosław Sirko. Doktorant w zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego. Stypendysta programu Młoda Polska 2014. Publikował na łamach Glissanda, Opcji i Ha!artu. Twórca projektu p0p∆s†kr∆e6.
Pod szyldem Duy Gebord wydane zostały dwie kasety audio: Mangrove (Wounded Knife, 2014) i Kelp (Pawlacz Perski, 2014) oraz dwa minialbumy wypuszczone własnym sumptem: What does it mean when my vomit's blue (2013) i lutoslawski//schubert//liszt (2013). Pod koniec 2014 roku ukazał się jego trzeci długogrający album pt. Mildew, wydany nakładem BDTA.




 RSS B0YS (PL)
Tajemniczy duet muzyczny charakteryzujący się surowym, bezkompromisowym i ciężkim technoidalnym brzmieniem. Jednak artyści nie identyfikują się z żadnym gatunkiem muzycznym, a każda szufladka gatunkowa może być równie poprawna – nie robi im to żadnej różnicy, bo oczy RSS B0YS wpatrzone są w przyszłość. Tworzą muzykę elektroniczną, w dużej mierze instrumentalną. Producentem ich pierwszej płyty był The Complainer, czyli Wojtek Kucharczyk, założyciel wytwórni mik!musik. Swoją muzykę wydają w formatach fizycznych (limitowane albumy CD, kaseta, winyl), a poza tym udostępniają ją do odsłuchu w internecie. Duet RSS B0YS występował dotychczas na kilku dużych festiwalach w Polsce (m.in. Tauron Nowa Muzyka, Unsound), a także w Niemczech (CTM), Norwegii i na Ukrainie. Mają na koncie albumy W D0nt Blv N Hyp i Th T00th 0f Th Ftr (mik!musik), kasetę N00W, która ukazała się nakładem Sangoplasmo Records i wiele remiksów. Styczeń 2015 to miesiąc premiery ich dwupłytowego albumu HDDN wydanego w kooperacji mik!musik i BDTA.




▨ 27.02.2015 (piątek)

::: KONCERTY FESTIWALOWE - CSW - godz. 19.00 / bilet na jeden dzień: 25 zł, karnet na dwa dni w CSW: 40 zł

☉ TER (PL)
Artystka zafascynowana analogową muzyką elektroniczną, jedna z niewielu kobiet w Polsce, które regularnie grają na żywo na syntezatorach modularnych. Magda Ter współtworzyła grupy One Inch of Shadow i Brasil and the Gallowbrothers Band, których nagrania, poza blisko dziesięcioma albumami opublikowanymi w Polsce i USA, znalazły się na licznych kompilacjach z całego świata. Od początku najbliższa jej była analogowa elektronika, poszukiwania na tym polu, towarzyszyły jej również podczas wspólnej pracy z Tomkiem Mirtem. Razem tworzą duet Mirt+Ter, będący ich koncertowym wcieleniem. Wystąpili na festiwalach Flussi (IT), Donau Festival (AT), Unsound (PL). Pod szyldem Mirt+Ter wydali płytę Sultans of S#&*$ (2013, BDTA). Magda Ter jest częstym gościem na płytach Mirta. Solo zadebiutowała w 2013 roku płytą "Fingerprints" (cat|sun) do której nagrania zaprosiła między innymi perkusistę Andrzeja Załęskiego. Zderzenie jego swobodnego stylu gry z minimalistyczną, choć wymykającą się prostym definicjom elektroniką tworzoną przy pomocy systemu modularnego, dobrze określa trzon zainteresowań artystki. W jej muzyce słychać zarówno echa krautrockowej motoryki, oniryczność psychodelii jak i całkiem współczesne inspiracje awangardowym techno, ambientem, lo-fi czy elektroakustyką.



☉ MIKE MAJKOWSKI (AU)
Australijski kontrabasista polskiego pochodzenia, urodzony w 1983 r., mieszkający w Berlinie. Aktywny na arenie szeroko rozumianej muzyki współczesnej. Od 2001 r. Majkowski pracuje na polu muzyki improwizowanej i poszukującej jako wykonawca, kompozytor i organizator. Mike występuje z reguły jako solista, ale także w wielu projektach wspólnie z innymi muzykami jak Blip (z Jimem Denleyem), Roil (z Chrisem Abrahamsem i Jamesem Waplesem), Lotto (z Łukaszem Rychlickim i Pawłem Szpurą), w Hailu Mergia Trio (z Hailu Mergia i Tonym Buckiem) czy berliński kolektyw Koncert Minimal. Majkowski zainteresowany jest, rozwija i udoskonala możliwości techniczne kontrabasu. Zwraca szczególną uwagę na techniki smyczkowania, w szczególności tremolo. Obecnie zgłębia też zagadnienia spektrum alikwotów oraz długich form. Bada również relacje pomiędzy cielesnością i sonorystyką, skupiając się na kreacji „odczucia spokoju”. Majkowski dotychczas nagrał trzy solowe albumy na kontrabas. 




☉ JACHNA/BUHL (PL)
Duet doświadczonych i wszechstronnych bydgoskich muzyków założony przez Wojtka Jachnę (trąbka, flugelhorn, elektronika; znany m.in. z Innercity Ensemble, tria Jachna/Tarwid/Karch, ex-Sing Sing Penelope, ex-Contemporary Noise Sextet) i Jacka Buhla (perkusja, instrumenty perkusyjne; znany m.in. z grup Alameda 4, Trzy Tony, ex-Variété, ex-Trytony). Duet wydał do tej pory cztery płyty: „Pan Jabu”, „Niedokończone Książki” oraz najnowszą „Atropina”. Trzecia płyta pt.”Tapes” została opublikowana na bandcampie. Czwarta płyta została zarejestrowana przez Kubę Ziołka na magnetofon 4-śladowy na Strychu Biblioteki Miejskiej w Bydgoszczy i wydana przez Requiem Records jesienią 2014 – zbierając szereg entuzjastycznych recenzji. Kierunek muzyki duetu jest trudny do zdefiniowania i wprowadza w konsternację największych koneserów muzyki. To połączenie improwizacji z nurtu free jazzu, elektroniki i rytmicznego transu. Tę muzykę albo się lubi, albo nie, i to chyba największy truizm jaki można w tym miejscu powiedzieć.



☉ RASHAD BECKER (DE)
Inżynier dźwięku, kompozytor muzyki elektro-akustycznej. Na co dzień pracuje jako specjalista wycinający matryce w berlińskim Dubplates & Mastering i w swoim post-produkcyjnym studio Clunk. Urodzony w Syrii w 1970 r., dorastał w Niemczech. Mimo, że jest samoukiem ma ogromny wkład w kształt i brzmienie współczesnej elektroniki i awangardy muzycznej. Wykonywał masteringi nagrań co najmniej 1200 płyt tanecznych, elektronicznych i eksperymentalnych. Jego album "Traditional Music of Notional Species Vol. 1" został uznany za jedną z najlepszych płyt roku 2013, m.in. przez opiniotwórcze pismo The Wire. Podczas elektroakustycznych koncertów, które Rashad Becker prezentuje na całym świecie, rozwija w różnych wariacjach wizje dźwiękowe zawarte na debiutanckim albumie.



::: AFTER PARTYKlub NRD - godz. 22.00 / bilet: 5 zł

/// RAVE MAGICK /link do eventu FB/

● AVTOMAT (Warszawa)
W klubie zmienia się w bezlitosnego muzycznego selekcjonera, a jego ponad siedmioletnie doświadczenie za gramofonami przekłada się na eklektyczną selekcję najlepszego, co oferuje dzisiejsza scena elektroniczna. Specyficzna odmiana tanecznej miksologii Avtomata ma korzenie w muzyce bass, grime, 2-step, garage czy UK-dubstep, ale zgodnie z postanowieniem, że każdy jego set powinien być przygodą, przetyka on te brzmienia gęsto eleganckim brzmieniem minimalu, klasycznym electro, chillwave i skandynawskimi zimnymi falami. Krótko mówiąc, nie da rady usiedzieć, nie ma co się dziwić.


● FIZYK (Gdańsk)
Naukowiec w dziedzinie electro. Miłośnik kwaśnych basów i 303rójki. Parkiet zniszczy bangerami electro/techno w stylu Maelstrom, Jensen Interceptor, Zombie Nation, Gesaffelstein, czy Daniel Avery. Na pewno też pojawią się klasyki elektroniki jak Tiga czy Mr. Oizo oraz wypad w UK garage i grime w stylu Willa Bailey’a czy Chriza Lorenzo. Nie zdziwcie się jak usłyszycie też coś 8bitowego. Po prostu się nie zdziwcie na całej imprezie ani razu.

● RATATA (Toruń)
Rejwowe wcielenie człowieka którego niektórzy kojarzą z projektu pod nazwą TAU NE. Ratata skupia się na retrospektywie elektronicznej. W secie usłyszycie na pewno dużo kwaśnego retro grania spod znaku Legowelt Music, Voiski, I-F, czy Blawan przeplatanego z nowoczesnymi bangerami GESAFFELSTEIN, Vitalica czy nawet Crystal Castles. Watch out.


▨ 28.02.2015 (sobota)


::: PANEL DYSKUSYJNY - CSW, Czytelnia - godz. 14.00

/// Silence Room#3: „Wytwórnie płytowe i ich funkcja w zmieniającym się świecie dystrybucji muzyki”


::: KONCERTY FESTIWALOWECSW - godz. 19.00 / bilet na jeden dzień: 25 zł, karnet na dwa dni w CSW: 40 zł

Tubista urodzony w 1942 r. w Toruniu. Ukończył studia w warszawskiej PWSM w klasie Juliusza Pietrachowicza. Po otrzymaniu nagrody w 1970 na Ogólnopolskim Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku rozpoczął swoją karierę jako solista. Wkrótce potem odniósł wiele sukcesów na recitalach w kraju i za granicą, m.in. na festiwalach i kursach wakacyjnych w Bayreuth, Witten, Darmstat, Bourges, Sztokholmie, Los Angeles. Jako pierwszy tubista w Polsce do swej gry na tubie wprowadził frullato, flażolety, glissanda, wielodźwięki i tzw. dźwięki czyszczące. Rozpoczął także eksperymenty sonorystyczne z tubą preparowaną. Jest on pomysłodawcą oryginalnej preparacji tuby. Polega ona na dołączeniu w miejsce krąglików dźwięczników od trąbki, skrzydłówki i puzonu. Zabieg ten czyni z tuby instrument posiadający cztery różne barwy. Używając oprócz tego do grania ustników od saksofonu i fagotu oraz tłumików można wydobyć z tuby dźwięki dalekie od jej naturalnej barwy. Zdzisław Piernik jest interpretatorem muzyki współczesnej. Ściśle współpracował z wieloma kompozytorami demonstrując im możliwości tuby naturalnej i preparowanej. Swoje dzieła dedykowali mu m.in. Benno Ammann, Zbigniew Bargielski, Andrzej Bieżan, Marian Borkowski, Andrzej Dobrowolski, Roman Haubenstock-Ramati, Wojciech Kilar, Krzysztof Knittel, Andrzej Krzanowski, Krzysztof Penderecki, Bogusław Schaeffer, Elżbieta Sikora, Witold Szalonek.




FRANZ HAUTZINGER (AT)
Trębacz, kompozytor i improwizator, urodzony w 1963 r. Od 1981 do 1983 r. studiował na wydziale jazzowym dzisiejszego Uniwersytetu Sztuki w Graz, dopóki porażenie ust nie zmusiło go do 6-letniej przerwy w graniu na trąbce. Po przeprowadzeniu się do Wiednia w 1986 r., od 1989 r. zaczął eksplorować trąbkę na swój własny i nieakademicki sposób. Współpracował z muzykami takimi jak Christoph Cech i Christian Mühlbacher, grał w big bandzie “Nouvelle Cuisine” oraz oktecie “Striped Roses”. Płyta “Zong of se Boboolink”, którą nagrał z saksofonistą Helge Hintereggerem, była jego pierwszym dziełem autorskim. Prawie roczny pobyt w Londynie przyniósł nowe pomysły i kontakty z takimi muzykami jak Kenny Wheeler, Henry Lowther, John Russel i Steve Noble. W 1997 Franz Hautzinger nabył trąbkę ćwierćtonową, co było decydującym etapem w jego karierze i przyczyniło się do powstania wyjątkowej płyty solowej “Gomberg” (2000), na której przedstawił własny, nigdy przedtem nie słyszany kosmos dźwięków, który odkrył w swoim instrumencie. Dzięki tej płycie Hautzinger znalazł się na czele międzynarodowej awangardy muzyki improwizowanej. Następnie współpracował i nagrywał z Derekiem Baileyem, weteranami z “AMM” (Keith Rowe i John Tilbury), Axelem Dörnerem, Christianem Fenneszem, Otomo Yoshihide i Sachiko M. Franz Hautzinger od 1989 r. wykłada na Wiedeńskim Uniwersytecie Muzycznym, jest członkiem grupy “zeitkratzer”, współpracuje z Klangforum Vienna. Wielokrotnie występował z koncertami w Europie, Ameryce i Azji.




ARSZYN (PL)
Krzysztof Topolski - elektroakustyczny improwizator, autor soundartowych projektów, perkusista, kurator. W jego pracy kluczowe pojęcia to noise i soundscape. Interesują go poszukiwania w sferze perkusji oraz live electronic, muzyka improwizowana i elektroakustyczna, komponuje przy użyciu komputera, tworzy instalacje dźwiękowe oraz realizuje nagrania terenowe. Organizuje prezentacje i wykłady poświęcone muzyce współczesnej, akustycznej ekologii i sztuce dźwięku oraz prowadzi warsztaty. Jest kuratorem festiwalu Soundplay oraz cyklu warsztatów Dźwiękowiska w CSW Łaźnia w Gdańsku. Z saksofonistą Tomaszem Dudą tworzy projekt Arszyn/Duda. Publikował swoją muzykę w takich wytwórniach jak Sangoplasmo, Post_Post, Nefryt, Monotype, Audiotong, Sqrt, Lado Abc, Plg, Konkretourist



☉ HADRON (CH)
Duet tworzą Michael Wertmueller, grający na perkusji i obsługujący instrumenty elektroniczne (znany m.in z Full Blast, William Parker Trio, Alboth!, 16-17, W2) oraz basista greckiego pochodzenia Marino Pliakas (Full Blast, steamboat switzerland, sludge 2000). Od 2004 r. stanowią sekcję rytmiczną FULL BLAST (P. Brötzmann/M. Pliakas/M. Wertmueller). Oprócz tria z Peterem Brötzmannem współpracowali przy rożnych okazjach z takimi tuzami muzyki awangardowej jak m.in. Caspar Brötzmann, John Cale, Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Mouse on Mars, KK.Null, Keiji Haino, Otomo Yoshihide i wieloma innymi. M. Wertmueller i M. Pliakas występowali w różnych składach na niezliczonej liczbie festiwali w Europie i Ameryce Północnej.



::: AFTER PARTY Klub NRD - godz. 22.00 / bilet: 6 zł

● EMES (Płock)

● ŻÓŁTY (Toruń)
Gość, który posmakował winyli na domówkach u przyjaciół. Obecnie coraz głębiej w kulturze house i techno. W klubach za dekami po raz pierwszy w 2014 na imprezach kolektywu The Other Side Of techno.

● ESSENCE (Technosoul / PL)
Dj, promotor i kolekcjoner plyt winylowych, pochodzi z Gdyni, a obecnie - po rocznym pobycie w Azji - mieszka w Warszawie. Pierwsze płyty kupił gdzieś koło 98 roku, od lat zajmuje się propagowaniem muzyki elektronicznej w polskich klubach - jako promotor działa aktywnie od 2004 roku. Przez wiele lat związany z sopockim klubem Sfinks, gdzie m.in. odpowiadał za cykl 'Minimal Nation', zajmował się organizacją imprez w wielu 3miejskich i stołecznych klubach. Grywał w całej Polsce, a także w Niemczech i na Białorusi.
Miłośnik każdej dobrej muzyki - od klasyki, jazzu, industrialu, noise'u, postrocka, techno, IDM, house, hip hopu, jazzu aż po garage. Jako dj gra przede wszystkim techno i detroit, ale posiada takze pokaźną kolekcję house'u, electro, future garage'u czy ambientu. Współodpowiedzialny za projekty Głębokie Pasmo i Technosoul, od niedawna także "ojciec prowadzący" wytwórni Technosoul.

Dzięki jego działaniom Polskę odwiedzili m.in. Surgeon, Regis, Steve Bicknell, Female, Elektrabel, Substance, Shifted, Rrose, Ancient Methods, Abdulla Rashim, Sleeparchive, Truss/MPIA3, Inigo Kennedy, Mike Huckaby, Peverelist, Recyver Dogs, 65D Mavericks, Gerry Read, Heartthrob, Pacou, Makaton, Damon Wild, Tobias Schmidt, Elektrabel, Dave DK, Dead Baby In A Plastic Bag, Sven Weisemann, Dash, Dry, Marcel Heese, Rich Oddie...




▨ 01.03.2015 (niedziela)


::: IMPREZA TOWARZYSZĄCA - Klub NRD - godz. 20.00 / bilet: 15/20 zł

☉ 19 WIOSEN (PL)
Jednen z ciekawszych zespołów instrumentalno-wokalnych w Polsce istniejącym od 1993 roku. Rozpoznawani są za sprawą charakterystycznego gitarowo-syntezatorowego brzmienia tworzonego przez arcykapelmistrza Grzegorza „Fagota” Fajngolda oraz zastanawiających swym pesymizmo-optymizmem tekstów Marcina Pryta (zbiór tekstów jego poezji oraz tekstów dla 19 Wiosen ukazał się w formie książkowej - "Szpital Heleny Wolf" w wydawnictwie Lampa, Warszawa 2005) . Ostatnia dotychczas płyta „Pożegnanie ze światem” została wydana przez Galerię Raster wiosną 2010 roku. Pózniej ukazała sie jeszcze wirtualna epka "9 D". Na uwagę zasługuje współpraca zespołu z Wilhelmem Sasnalem: koncerty w związku z otwarciem wystaw artysty w Polsce i we Włoszech, a także wspólna praca przy filmach (min. "Drugi kościół" i "Olimpiada 2036" z muz. i sł. 19 Wiosen). W roku 2010 w wydawnictwie "Oficyna Biedota" ukazało się dwupłytowe archiwum koncertowe zatytułowane "Suweniry", zawierające nagrania z lat 1995- 2008 oraz 6 bonusowych video. Zespół w swojej dyskografii łącznie z kompilacjami wydał 12 tytułów na różnych nośnikach (CD, MC, vinyl, digital).


Płyta „Cinema natura” ukazała się 4 grudnia 2014 roku nakładem Anteny Krzyku. To nowa studyjna propozycja zespołu. W 14 piosenkach pojawiają się dawno oczekiwane przez sympatyków dziewiętnastowiosennego grania , miejskie historie ale tym razem dziejące się w niedalekiej przyszłości, w zapoznanej aglomeracji Neo-Lodz. Płytę wspólnie produkowali trzej producenci Bartosz Adamiak, Paweł Cieślak i Kamil Łazikowski. Zespołowi chodziło o różnorodność brzmień i suwerenność opowiadanych historii. „To ma być ścieżka dźwiękowa do krótkich filmów z zimy roku 2061, słuchana na starej empetrójce z lat dziesiątych XXI wieku. Nie stać nas było na nakręcenie do tego czternastu klipów ale może nasza wierna publiczność podejmie ten wysiłek wyobraźniowy we własnych głowach” -mówi wokalista 19 Wiosen. Dzisiaj, pod koniec 2014 roku, zespół to sekstet, oprócz Fajngolda i Pryta współtworzą go: basista Bartosz Adamiak, perkusista Łukasz Klaus, gitarzyści Piotr Andrzejewski i Aleksander Gemel.

ORGANIZATOR FESTIWALU: CSW TORUŃ
KURATORZY FESTIWALU: Rafał Iwański i Rafał Kołacki 
KOORDYNATOR: Piotr Zawałkiewicz